12 mai De ce și cum trebuie cosită vegetația de pe marginea drumurilor? Exemplul olandez.
Este cunoscut faptul că olandezii iau munca în serios, cu atât mai mult când vine vorba de infrastructură. Dealtfel nici nu s-ar putea altfel, pentru că dacă nu ar lua foarte în serios digurile, canalele, drumurile și podurile, mai mult de o treime din Olanda ar fi complet sub ape, iar o mare parte din restul țării ar fi doar mlaștini sau câmpii foarte ușor inundabile. Așa că au devenit experți în dezvoltarea și întreținerea unei infrastructuri solide, iar cosirea vegetației de pe marginea drumurilor este o operațiune de rutină, care se face pentru prima dată cam în această perioadă a fiecărui an – începutul lunii mai.
În această perioadă deja vegetația de pe marginea drumurilor se îndesește și poate crește la înălțimi considerabile, putând deveni un pericol din câteva puncte de vedere importante:
- Vegetația netoaletată poate forma un perete dens care îngreunează semnificativ scurgerea apei pluviale (apa provenită din precipitații atmosferice) către canalele și șanțurile de drenare de pe marginea drumurilor. Și dacă la o ploaie normală acestu lucru nu constituie o problemă, ploile puternice conduc rapid la acumularea de apă pe suprafața carosabilă, devenind un pericol real pentru participanții la trafic, fie prin cantitatea de apă ridicată de anvelope în aer – obstrucționând vederea celor din spate, fie prin reducerea capacității de frânare în situații de urgență sau prin cauzarea fenomenului de acvaplanare în mers.
- Vegetația netoaletată poate crește în înălțime, obstrucționând vizibilitatea în intersecții sau la distanță, lucru important în special pe drumurile naționale mai înguste, șerpuite, cu circulație în ambele sensuri.
- Vegetația netoaletată pătrunde deseori pe suprafața carosabilă, putând conduce la manevre de evitare în special din partea bicicliștilor, manevre care pot surprinde alți participanți la trafic.
- Vegetația netoaletată nu permite folosirea zonei respective ca spațiu de manevră în situații de urgență, pentru evitarea unor pericole iminente sau pentru degajarea temporară a suprafeței carosabile în vederea trecerii unor vehicule cu prioritate: mașini de pompieri, mașini de poliție, ambulanțe etc.
Din motive de siguranță olandezii cosesc cu regularitate vegetația de pe marginea drumurilor. Aspectul estetic este și el important, dar cosirea se face ținându-se cont de protejarea mediului înconjurător, respectându-se cu strictețe o serie de reguli. Amintim câteva mai jos.
Participanții la activitatea de cosire sunt instruiți periodic, atât în vederea respectării procedurilor de cosire care duc la creșterea siguranței pe drumuri, cât și în vederea identificării și protejării păsărilor, animalelor și plantelor care au nevoie de atenție specială.
Deoarece în această perioadă are loc și împerecherea multor specii de păsări și animale, se iau măsuri speciale pentru evitarea afectării ciclului lor normal de viață.
În Olanda, cosirea este permisă în timpul sezonului de împerechere doar dacă sunt la mijloc interese sociale de primă importanță, iar îngrijirea drumurilor intră în acestă categorie. Se cosește o suprafață de 2 metri pe fiecare parte a drumului, zonă care din cauza traficului constant nu e aleasă în mod normal de păsări pentru amplasarea cuiburilor. Totodată, în ariile cunoscute ca fiind frecventate de specii protejate, cosirea este precedată de o trecere de verificare, menită să confirme că cosirea nu le va afecta. La fel, dacă sunt cazuri de plante protejate sau de valoare, acestea sunt marcate și evitate.
În apropierea intersecțiilor și în virajele periculoase cosirea se face pe suprafețe mai late de doi metri, astfel încât buruienile și iarba înaltă să nu reducă vizibilitatea laterală. Desigur, în toate aceste cazuri se verifică zona pentru plante protejate, cuiburi de păsări sau vizuini.
Pentru că protejarea mediului este cât se poate de importantă pentru autorități, în cazurile în care se găsesc plante rare sau cuiburi, acestea sunt marcate, iar cositoarele ocolesc zona.
Cosirea de primăvară are în vedere drumurile asfaltate, cu vegetație bogată pe margini, indiferent de categoria lor. Cosirea de vară vizează doar drumurile cu trafic ridicat, intersecțiile și, în plus, pentru că nu se mai suprapune cu sezonul de împerechere, chiar o parte dintre drumurile auxiliare, neasfaltate. Iar cosirea din toamnă reia procesul pe drumurile toaletate în primăvară.
În funcție de ritmul de creștere al vegetației de la sol și al copacilor de pe marginile drumurilor, o dată la fiecare 3-5 ani se cosesc absolut toate drumurile și se toaletează atent boscheții și copaci astfel încât să nu fie afectată siguranța traficului.
Procedura standard presupune tunderea cu echipamente de cosit de capacitate mare, de obicei montate pe tractoare, frontal și/sau lateral. Vegetația cosită este în mod normal lăsată pe marginea drumului, cu excepția zonelor preamenjate unde este ridicată concomitent (se folosesc cositoare modulare, cu dispozitive de aspirare și încărcare) sau ulterior. De asemenea, vegetația cosită se ridică și în zonele marcate ca uzuale pentru specii de plante sau păsări și animale protejate.
Echipamentele Votex
Unele dintre cele mai folosite echipamente folosite de autoritățile olandeze pentru cosirea vegetației de pe marginea drumurilor sunt cositoarele Votex.
Furnizor olandez cu mare experiență, Votex produce echipamente atașabile – tocătoare de vegetație și cositoare în linie, laterale sau modulare. Produsele din seriile Roadmaster, Roadflex, Landmaster, Hillmaster, Jumbo, Maximus etc. au diverse caracterisitici tehnice și capacități diferite, adaptate zonelor și tipurilor de plante care urmează a fi cosite.
Votex este cunoscut pentru sistemele sale inovatoare care sporesc eficiența de tăiere la un consum cat mai redus de putere si implicit combustibil, cum ar fi Ecomow® și Variomulch®, dar și pentru performanța unor sisteme ca Swing-on-line®, capabile sa permită cositorii (tocătorului de vegetație), o mișcare hidraulică de translație spre exterior, astfel încât cositoarea să fie permanent paralelă și în contact cu solul în timpul operării.
Pentru marginile drumurilor în care se întâlnesc numeroase obstacole (copaci, borne, stâlpi cu indicatoare, semafoare etc.), cositoarea Votex Roadflex este în special recomandată.
Votex Roadflex
Roadflex este o mașină de tuns iarba laterală și în linie în același timp. O mișcare laterală de maximum 244 cm permite mașinii să tundă atât în spate, cât și în partea laterală a tractorului.
O caracteristică unică este legătura în trei puncte cu sistemul său hidraulic de separare. Acest sistem garantează o mare flexibilitate pentru operarea pe traseu, oferă protecție împotriva coliziunilor cu obstacolele și crește confortul în timpul activităților de cosire. În plus, reduce tensiunea asupra șasiului cositoarei și a dispozitivului de ridicare al tractorului, lucru care aduce beneficii ciclului de viață al cositoarei.
Echipamentele Votex sunt importate și distribuite în România de către Ozon Company SRL.
Pentru mai multe informații despre cositoarele Votex, poți accesa linkul: https://ozoncompany.ro/categorie-atasamente-tractor-excavator/
Pentru mai multe informații despre cositoarea Votex Roadflex, accesează linkul: https://ozoncompany.ro/votex/cositoare-laterala-votex-roadflex/
Pentru a vedea mai multe tipuri de echipamente pentru întreținere pe uscat, incluzând toate tipurile de vegetație de pe marginea drumurilor, accesează linkul: https://ozoncompany.ro/categorie-utilaje-si-echipamente-intretinere-pe-uscat/